Welkom

Op het blog van Unchained Games, hier kan je onze voortgang volgen.

Buzzwords

Procedural, shmup, Star Fox, C++, 3D, Windows & Linux

S.P.A.C.E

Stars Planets And Cosmic Encounters
 

“Wie schiet wat?” Een blik op de voortgang van de modellen.

vrijdag 10 januari 2014


Als eerst wil ik beginnen om iedereen, namens het gehele team van Unchained Games, een gelukkig 2014 te wensen! Zoals hiervoor opgemerkt door mijn bere-goede vriend Tobias, moeten we helaas concluderen dat de vakantie er toch echt op zit. Naast het verteren van vele oliebollen en verwerken van vele liters champagne is er in de vakantie ook nog het een en ander gebeurd aan het project (zie ook de voorgaande post van  onze beer-liefhebbende Tobias). In deze post nemen we een kijkje naar de modellen die ontwikkeld zijn voor onze game, ontwikkeld door onze Lead-Artist Femke, en mijzelf.

Het moge ondertussen duidelijk zijn dat we in onze game in een ruimteschip andere schepen gaan neerschieten. Ten eerste beginnen we met een gerenderde afbeelding van het schip van de speler (met reflecteerde ondergrond… omdat het kan!)

Dit is het schip wat je als speler zal besturen. Een elegant instrument van ongeëvenaarde behendigheid en precisie, perfect om al het ruimte-schorriemorrie van het heelal mee neer te halen. Dit model is een originele creatie van Femke, die met behulp van haar schetsen tot dit resultaat is gekomen. Leuk trucje van Blender (het modelleer-programma waarin we werken): Het is mogelijk je schetsen met een voor-, achter- en zijaanzicht in te laden in blender, waarna je het model aan de hand van die betreffende schetsen kan gaan maken. Zo is ook dit model tot stand gekomen.

Naast een schip voor de speler moest er ook nog een schip voor de vijand komen. En omdat ik uiteraard niet te beroerd ben om een dame een helpende hand toe te steken, (“Vraag maar aan Edwin, die doet het toch wel.” –Mama van der Riet 2013) had ik die taak op me genomen voor de vakantie. Een verzoek die ik hierbij kreeg van Thomas, was dat het (enigszins) rond van vorm moest zijn, omdat dat makkelijker te implementeren is met de collision enigne van Shu Sheng.

Omdat ik helaas niet kan tekenen op het niveau van Femke (of dat van een 10-jarige, wat dat betreft) koos ik er uiteindelijk voor om uit te gaan van een bestaand model, die ik na wat speurwerk op internet gevonden had. Dit model moest ik echter wel na gaan maken in Blender, omdat het voorbeeld in een ander programma gemaakt was. Dus (na goedkeuring van onze Lead-Artist, uiteraard) ging ik aan de slag:


Zie links het model waarmee ik bezig was, en rechts het voorbeeld model.
Uiteindelijk ben ik gekomen tot dit resultaat:

Het schip van de gemiddelde vijand (ons equivalent van de TIE-Fighter ;-)). Deze dingen bestaan om jou leven in de game zuur te maken, maar natuurlijk ook om als schietschijf te dienen. Alleen schieten deze schietschijven terug, dus wees gewaarschuwd!

En als afsluiter van deze post heb ik een voorproefje van de laser die geschoten wordt (onze schepen moeten toch iets hebben om te schieten). Ook hier is de voor een ronde vorm gekozen, in verband met de collision engine.


Dit effect is tot stand gekomen door een vorm van een bol te nemen, en alle hoekpunten (Ja, in modelleer programma’s heb je altijd hoekpunten, zogeheten vertices) op te laten lichten. In dit geval lichten ze op van binnen naar buiten, van een wit-roze naar een rode kleur. Het idee is om de lasers van de vijanden een opvallende, rode kleur te geven, en die van de speler een coole blauwe kleur. Want ja, wij vinden jou natuurlijk heel cool als je onze game speelt. ;-)

Tot slot rest mij nog te zeggen dat het texturen van de schepen nu in volle gang is, en dat ik hoop dat  door het zien van deze coole modellen de motivatie om onze game te spelen nog wat gegroeid is!

0 reacties:

Een reactie posten

Lorem

Please note: Delete this widget in your dashboard. This is just a widget example.

Ipsum

Please note: Delete this widget in your dashboard. This is just a widget example.

Dolor

Please note: Delete this widget in your dashboard. This is just a widget example.